مطالب مرتبط:
«لازانیا» به نیمه رسید

«لازانیا» به نیمه رسید

فیلمبرداری پروژه سینمایی «لازانیا» به تهیه کنندگی احمد احمدی و کارگردا ...

گریم هادی حجازی‌فر در فیلم

گریم هادی حجازی‌فر در فیلم "کاتیوشا"+عکس

به گزارش جهان نیوز، فیلمبرداری فیلم جدید علی عطشانی که به تازگی در مشکین دشت استان البرز آغاز شده بود، این روزها در تهران ادامه دارد. «کاتیوشا» یک اثر  کمدی پربازیگر به کارگردانی و  تهیه کنندگی علی عطشانی است که فیلمنامه آن را مهدی علی میرزایی بر اساس طرحی از ...

از نجف دریابندری تا مدیا کاشیگر؛ نگاهی به ترجمه ایران در «پیرمرد و دریا»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم آیین دیدار دو مستند «پیرمرد و دریا» و «لیلا» ساخته ناهید رضایی روز شنبه ۲۸ بهمن در موزه سینما برگزار می‌شود.  «پیرمرد و دریا» درباره‌ سیر ترجمه در ایران است، با مروری از روزگار قدیم تا امروز، با اشاره به ...

پرداخت  بخشی از عواید فروش «اسرافیل» برای آزادی چند زندانی زن

پرداخت بخشی از عواید فروش «اسرافیل» برای آزادی چند زندانی زن

فیلم سینمایی «اسرافیل» در اکرانی ویژه برای کارگردان، فعالان مدنی و چن ...

7700 غرفه صنایع دستی برای نوروز 97 در نظر گرفته شده‌است

به‌ گزارش ایلنا، پویا محمودیان (مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی) امروز شنبه (28 بهمن ماه) با حضور در برنامه زنده روی خط خبر شبکه خبر سیما از برگزاری بزرگ‌ترین رخداد خرده‌فروشی صنایع‌دستی در ایام نوروز خبر داد و افزود: این رویداد بزرگ در 31 استان کشور به‌ص ...

رییس سازمان اوج: صحبت های ابراهیم حاتمی کیا آغاز مبارزه است

به گزارش فارس، هفتمین جشنواره هم‌‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی  ققنوس، برندگان نهایی خود را شناخت. در این مراسم هنرمندانی چون محمد خزاعی، مرتضی شعبانی، رضا فرهمند، هوشنگ توکلی، هادی حجازی‌فر، جمال شورجه و علی رو ...

آیا واقعا رمان ایرانی خواننده ندارد؟

آیا واقعا رمان ایرانی خواننده ندارد؟

روز گذشته خبر نویدبخشی در رسانه‌ها منتشر شد. خبری با این مضمون که «ر ه ش» تازه‌ترین رمان امیرخانی در عرض یک هفته پس از انتشار به چاپ ششم رسید. خبری مشابه هم در مورد رمان «عشق و چیزهای دیگر» از مصطفی مستور منتشر شد. این دو رمان که هفته گذشته مراس ...

توقف اجرای نمایشنامه معروف علی نصیریان به دلایل نامعلوم

شرق نوشت: شنیده‌ها و گمانه‌ها دلالت بر ایجاد یک سوءتفاهم می‌کند؛ گویا اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی مجوز دوباره این اجرا را برای ششم اسفند صادر کرده و البته در گفت‌وگوی شفاهی‌ای که منجر به این سوءتفاهم هم شده است، بنگاه تئاترال چند روز زودتر اجرا شده و ...

رسوایی «ایران-کنترا» سوژه یک سریال آمریکایی دیگر شد

رسوایی «ایران-کنترا» سوژه یک سریال آمریکایی دیگر شد

در جشنواره سی و ششم فیلم فجر فیلم هایی به نمایش درآمد که موجب وهن انقلاب و نظام اسلامی شد/ اتفاقات پیش آمده در این دوره از جشنواره قابل پیگیری است

ساعت: 11:21 منتشر شده در مورخ: 1396/11/29 شناسه خبر: 1314963 محمدتقی فهیم منتقد سینما پس از اتمام سی و ششمین ج ...

انقلاب اسلامی همان کوثر و خیر کثیر است

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، در کارگاه آموزشی کارشناسان پژوهشی و آموزشی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها که از ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه در ح ...

آیا پای محمدرضا گلزار به رینگ بوکس باز می شود؟

سوپر استار سینمای ایران این روزها به رشته بوکس علاقه‌مند شده است. به گزارش شمانیوز: سوپر استار سینمای ایران این روزها به رشته بوکس علاقه‌مند شده است.محمدرضا گلزار سوپر استار سینمای ایران که چند سال قبل به عنوان مربی بدنساز تیم والی ...

دلیل اینکه شیعیان فرزندان زهرا(س) هستند

به گزارش مشرق، در ایام شهادت حضرت زهرا(س) توجه به ویژگی‌های معرفتی و اخلاقی این وجود مقدس از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا آنچه معصومان(ع) را ماندگار کرد و باعث جلب قلوب مردم به‌سوی این انوار مقدس الهی شد، ...

چرا فیلمی درباره حضرت فاطمه(س) ساخته نشده است؟

انسیه شاه‌حسینی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینمایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این که چرا تاکنون در سینمای ایران فیلمی راجع به حضرت فاطمه(س) ساخته نشده است، بیان کرد:‌ یکی از مهم‌ترین دلایلی که فیلمی برای حضرت زهرا(س) ساخته نشده، این است که با وجود ...

محوریت های کاربردی سبک زندگی زهرایی در خانواده امروزی

محوریت های کاربردی سبک زندگی زهرایی در خانواده امروزی

به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، محمدرضا کمن درباره ویژگی خانواده زهرایی و سبک زندگی فاطمی در ارتباط با خانواده اظهار داشت:  چهار محور اساسی در خصوص این خانواده وجود دارد که می توانیم آنها را در زندگی خودمان و ارتباط با خانواده خودمان اجرا کنیم. وی اف ...

حاتمی کیا از منتقد های وابسته!

حاتمی کیا از منتقد تا وابسته!

به گزارش چیزی. یک روزنامه ملی امروز در یک یادداشت از صادق مرزی نوشت: بدون اخیر "ابراهیم حاتمیکیا" بسیاری از اخبار است که ایجاد ارزش اخبار سرگئی توجیه و به بالاترین حد ممکن است. ماده چسبنده و لزج است که کلمات خود را بسیار مهم برای کمتر کسی به خود زحمت داد او در این, در علاوه بر این به ققنوس به دریافت و درک برخی از زبان گفتاری است. اما مگر این کلمات بزرگ چه بود به یک اندازه به آغوش لحظه و حتی به اندازه کدورت ها از سوی دیگر برای تلفن همراه خود را? آیا شما به جز مورد ' "زباله" به عنوان تعریف شده در زبان جدید را بررسی کنید که به اندازه واکنش نسبت به او شکل است ؟ هیچ کس نمی داند که آخرین فیلم ابراهیم حاتمیکیا مانند 2 اثر نمی خانه سابق موسسه سینمایی است؟ آیا کسی شکی در آن داشت که حاتمی‌کیایی که پرکارترین کارگردان دفاع‌مقدسی کشور است خود را مدیون شهدا می‌داند؟ آیا این نخستین‌بار بود که او در قامت یک منتقد به جریان سینمایی ایران شوریده بود؟ اینها و حجم انبوهی از سوالات مشابه همگی یک جواب دارد و آن «خیر» است؛ پس دقیقا چه اتفاقی افتاد که ابراهیم حاتمی‌کیا بار دیگر و این بار در آغاز دهه چهارم فیلمسازی خود باز هم بر سر زبان همگان افتاد و موج جدیدی در تقسیم‌بندی‌های سینمایی ایجاد کرد؟ پاسخ به این سوال قطعا مستلزم آن است که ابتدا به ماهیتی از ابراهیم حاتمی‌کیا بپردازیم که او را همواره در سطح یک کارگردانی کشور، تبدیل به کارگردانی پیشرو و جریان‌ساز کرده است. بیشتر بخوانید: آقا ابراهیم! مرحبا به شرفت فیلم/ تعریف افخمی از فیلم به وقت شام و لاتاری حاتمی‌کیا پیش و بیش از هر چیز «فرزند زمانه» خود بوده است، او همواره سینمایش را به‌جای استانداردهای روشنفکری در معادلات ملموس اجتماعی خود پایه‌گذاری کرده و در همین سطح نیز توقف نداشته است، دوربین سینمای او روایت «حال» بوده با تلنگری به «آینده». در کارنامه سینمایی او اگر 3 فیلم نخست را که سعی در ارائه تصویری عرفانی (نه انتقادی) از جنگ داشته‌اند، کنار بگذاریم، او راوی داستان‌هایی در زمان حال برای تلنگر به آینده بوده است؛ او حال را با ارزش‌هایی که از گذشته به ارث برده به مقام مقایسه می‌کشاند و هشداری به آینده پیش رو می‌دهد و بر همین اساس نیز طبیعی است که او در عین وفاداری به ارزش‌های انقلابی (به جا مانده از گذشته) لبه تیز انتقادات خود را به سوی آینده نشانه می‌گیرد تا توأمان، رویکردی انتقادی و در عین حال انقلابی را نسبت به سوژه‌های متعدد داشته باشد و این چیزی است که از تغییر و تحولات ارزشی جامعه در مسیر توسعه در «آژانس شیشه‌ای» تا مساله‌ای همچون سقط جنین و آینده مناسبات و ارزش‌های خانوادگی در «دعوت» قابل تماشاست. پس چنانکه مشهود است او نماینده موجی انتقادی از سینماست که به‌جای کوباندن «وضع نامطلوب موجود» بر سر «ارزش‌های پیشینی»، مسیری معکوس را طی می‌کند و با کوباندن «ارزش‌ها» بر سر «وضع موجود» هشداری نسبت به دوری این دو از یکدیگر می‌دهد. تمام قهرمانان سینمایی او همیشه شورشی را به نمایندگی از ایده‌آل‌های انقلابی نسبت به وضع غیرانقلابی رهبری می‌کنند. آنها نقد می‌کنند، هشدار می‌دهند، حتی گروگان (شاهد) می‌گیرند اما هیچ تیشه‌ای به ریشه گذشته نمی‌زنند. آنها فرزندان «حال» هست و «آینده»‌ای را تصویر می‌کنند که در آن ارزش‌های به‌جا مانده از «گذشته» روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود، نسبت محافظی که به اختیار می‌خواهد حافظ شخصیت نظام باشد با نسبت بادیگاردی که مزدورانه می‌خواهد از جان یک شخص دفاع کند آخرین موردی بود که در سینمای او تصویر شد. حال با در نظر داشتن چنین پیش‌زمینه‌ای نسبت به موقعیت روایتگری ابراهیم حاتمی‌کیا شاید بهتر بتوانیم به ارزیابی علت خروش اخیر او و موج عظیم بازتاب‌هایش بپردازیم. حاتمی‌کیایی که مطلع نطق خود را بر قید «وابسته بودن» می‌گذارد، کارگردانی است با 3 دهه سابقه فیلمسازی در انتقادی‌ترین سطح آن، او همواره به نقد سیستم می‌پرداخته و حالا می‌گوید به وابستگی به این سیستم افتخار می‌کند و این دقیقا همان تناقض پرسش‌برانگیزی است که حاتمی‌کیا را کماکان در قله سینمای ایران نگه داشته است. او پیشرو جریانی است که نقد می‌کند و حتی گزنده‌ترین زبان را نیز برای این کار انتخاب می‌کند اما نقد را در خدمت بازگرداندن وضع نامطلوب موجود به نظام ارزشی باقیمانده از گذشته (اندیشه‌ها و اصول تغییرناپذیر انقلابی) قرار می‌دهد و بر همین اساس راهی انقلابی-انتقادی را در پیش می‌گیرد که ممیزه او با جریان غربزده سینمای کشور است. اگر آنها نقد می‌کنند، مسیر نقدشان عبور از چیزی است که حاتمی‌کیا را وادار به نقد کردن برای رسیدن به آن می‌کند، آنها نقد می‌کنند تا با پرداختن به وضع موجود ارزش‌ها بی‌اعتبار شوند اما حاتمی‌کیا نقد می‌کند تا وضع موجود را بابت دور شدن از ارزش‌ها بی‌اعتبار جلوه دهد. برای گروهی که وضع موجود را همچون پتکی بر سر ارزش‌ها می‌زنند، «حکومتی» بودن نشانه‌ای از تقید به ارزش‌هاست، پس حتی در دولتی‌ترین فیلم‌های‌شان سعی را بر آن می‌گذارند تا خود را جدا از حکومت معرفی کنند اما برای گروهی که می‌خواهند ارزش‌ها را همچون کاسه آبی بر صورت جامعه مبتلا شده به وضعی نامطلوب بپاشند، «حکومتی» خطاب شدن هرچند با نیت کنایی و مخرب باشد اما منفی جلوه نمی‌کند، چرا که آنان نقد می‌کنند تا حکومت را تقویت کرده باشند. معلوم نیست که واکنش‌ها به سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و چه تاثیراتی بر روند استقبال مردم نسبت به ساخته آخر او می‌گذارد اما آنچه محل شک نیست، آن است که سخنان اخیر حاتمی‌کیا می‌تواند تقسیم‌بندی موجود اما نامشهود میان منتقدان وضع موجود را شفاف‌تر و روشن‌تر از گذشته کند، آنها که نقد می‌کنند تا ارزش‌های به ارث رسیده از گذشته را تعین ببخشند و آنان که نقد می‌کنند تا دیگر ارزشی از گذشته به ارث نرسد. این تقسیم‌بندی سینمایی را می‌توان به غالب تقسیم‌بندی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعمیم داد تا مشاهده کرد که خاستگاه انتقادی منتقدان موجود چه هست، چرا که دیگر تمام جریانات حاکم بر کشور سعی می‌کنند خود را با انتقادات‌شان اعتبار ببخشند و آنچه می‌تواند ممیزه‌ای میان این جریانات انبوه انتقادی باشد، آن است که خاستگاه مطلوب آنان برای انتقاد در کدام سو است.